Kaizen – ciągłe doskonalenie
Kaizen – koncepcja ciągłego doskonalenia, usprawniania, ciągłej poprawy tego co już jest i działa. To japońska filozofia biznesowa zaangażowania wszystkich w danej organizacji do poprawy tego czym dana organizacja się zajmuje. Każdy z pracowników/członków organizacji zgłasza poprawki nawet do czynności objętych stosowanymi normami, celem ich usprawnienia.
Filozofia kaizen to styl życia polegający na niekończącym się procesie ulepszania. Początkiem ulepszania jest rozpoznanie potrzeb, które z kolei wynikają z problemów.
10 zasad kaizen
- Problemy generują możliwości.
- Pytaj 5 razy Dlaczego?
- Bierz pomysły od wszystkich.
- Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
- Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
- Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.
- Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
- Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
- Pomyłki koryguj na bieżąco.
- Ulepszanie nie ma końca.
Masaaki Imai
Masaaki Imai – japoński specjalista od zarządzania jakością, szczególnie w dziedzinie kaizen. W 1985 roku założył Instytut Kaizen w Szwajcarii, mający na celu zapoznanie zachodnich przedsiębiorstw z pojęciem, systemami i narzędziami kaizen, takimi jak np. 'szczupłe zarządzanie’ (lean management).
Definicja kaizen podana przez Masaaki Imai:
Kaizen znaczy:
- doskonalić codziennie (everyday improvement);
- doskonalić przez każdego (everybody improvement);
- doskonalić wszędzie (everywhere improvement).
Zastosowanie kaizen to wyzwanie i zobowiązanie związane z samodyscypliną aby codziennie doskonalić dany projekt, każdego dnia bez wyjątku.
Kaizen nie dotyczy tylko podstawowych pracowników. Kaizen idzie z samej góry obejmując każdego przez menadżerów do pracowników, bez wyjątków. To menadżerowie powinni przekazywać swoje zobowiązania, swoją determinację i wytyczne w dół, tak aby wszyscy stosowali zasady kaizen. Dotyczy to również pracowników sezonowych oraz firm współpracujących.
Kaizen ma zastosowanie wszędzie, nie tylko na hali produkcyjnej ale również w administracji, biurach konstrukcyjnych, ośrodkach badawczych i działach sprzedaży, czyli przy bezpośrednim kontakcie z klientem.
System Produkcyjny Toyoty – Toyota Production System (TPS)
Unikatowy system japońskich metod zarządzania, który zawiera w sobie również kaizen.
To dlatego moim wyborem od dawna jest Toyota, której samochody należą do najbardziej niezawodnych i to nawet w niemieckich rankingach (na pierwszych miejscach pod względem pewności działania).