Kaizen – koncepcja ciągłego doskonalenia, usprawniania, ciągłej poprawy tego co już jest i działa. To japońska filozofia biznesowa zaangażowania wszystkich w danej organizacji do poprawy tego czym dana organizacja się zajmuje. Każdy z pracowników/członków organizacji zgłasza poprawki nawet do czynności objętych stosowanymi normami, celem ich usprawnienia.
Filozofia kaizen to styl życia polegający na niekończącym się procesie ulepszania. Początkiem ulepszania jest rozpoznanie potrzeb, które z kolei wynikają z problemów.
10 zasad kaizen
- Problemy generują możliwości
- Pytaj 5 razy ?Dlaczego??
- Bierz pomysły od wszystkich
- Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
- Odrzucaj ustalony stan rzeczy
- Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne
- Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne
- Użyj sprytu zamiast pieniędzy
- Pomyłki koryguj na bieżąco
- Ulepszanie nie ma końca
Masaaki Imai

Masaaki Imai – japoński specjalista od zarządzania jakością, szczególnie w dziedzinie kaizen. W 1985 roku założył Instytut Kaizen w Szwajcarii, mający na celu zapoznanie zachodnich przedsiębiorstw z pojęciem, systemami i narzędziami kaizen, takimi jak np. 'szczupłe zarządzanie' (lean management).
Definicja kaizen podana przez Masaaki Imai:
Kaizen znaczy:
- doskonalić codziennie (everyday improvement);
- doskonalić przez każdego (everybody improvement);
- doskonalić wszędzie (everywhere improvement).

Zastosowanie kaizen to wyzwanie i zobowiązanie związane z samodyscypliną aby codziennie doskonalić dany projekt, każdego dnia bez wyjątku.
Kaizen nie dotyczy tylko podstawowych pracowników. Kaizen idzie z samej góry obejmując każdego przez menadżerów do pracowników, bez wyjątków. To menadżerowie powinni przekazywać swoje zobowiązania, swoją determinację i wytyczne w dół, tak aby wszyscy stosowali zasady kaizen. Dotyczy to również pracowników sezonowych oraz firm współpracujących.
Kaizen ma zastosowanie wszędzie, nie tylko na hali produkcyjnej ale również w administracji, biurach konstrukcyjnych, ośrodkach badawczych i działach sprzedaży, czyli przy bezpośrednim kontakcie z klientem.
System Produkcyjny Toyoty – Toyota Production System (TPS)
Unikatowy system japońskich metod zarządzania, który zawiera w sobie również kaizen.
To dlatego moim wyborem od dawna jest Toyota, której samochody należą do najbardziej niezawodnych i to nawet w niemieckich rankingach (na pierwszych miejscach pod względem pewności działania).
