Kaizen – ciągłe doskonalenie

Kaizen – koncepcja ciągłego doskonalenia, usprawniania, ciągłej poprawy tego co już jest i działa. To japońska filozofia biznesowa zaangażowania wszystkich w danej organizacji do poprawy tego czym dana organizacja się zajmuje. Każdy z pracowników/członków organizacji zgłasza poprawki nawet do czynności objętych stosowanymi normami, celem ich usprawnienia.

kaizen

Filozofia kaizen to styl życia polegający na niekończącym się procesie ulepszania. Początkiem ulepszania jest rozpoznanie potrzeb, które z kolei wynikają z problemów.

kaizen-problem-potrzeba-udoskonalenie

10 zasad kaizen

  1. Problemy generują możliwości.
  2. Pytaj 5 razy Dlaczego?
  3. Bierz pomysły od wszystkich.
  4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
  5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
  6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.
  7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
  8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
  9. Pomyłki koryguj na bieżąco.
  10. Ulepszanie nie ma końca.

Masaaki Imai

Masaaki Imai
Masaaki Imai

Masaaki Imai – japoński specjalista od zarządzania jakością, szczególnie w dziedzinie kaizen. W 1985 roku założył Instytut Kaizen w Szwajcarii, mający na celu zapoznanie zachodnich przedsiębiorstw z pojęciem, systemami i narzędziami kaizen, takimi jak  np. 'szczupłe zarządzanie’ (lean management).

Definicja kaizen podana przez Masaaki Imai:

Kaizen znaczy:

  • doskonalić codziennie (everyday improvement);
  • doskonalić przez każdego (everybody improvement);
  • doskonalić wszędzie (everywhere improvement).
codziennie-wszyscy-wszędzie
codziennie-wszyscy-wszędzie

Zastosowanie kaizen to wyzwanie i zobowiązanie związane z samodyscypliną aby codziennie doskonalić dany projekt, każdego dnia bez wyjątku.

Kaizen nie dotyczy tylko podstawowych pracowników. Kaizen idzie z samej góry obejmując każdego przez menadżerów do pracowników, bez wyjątków. To menadżerowie powinni przekazywać swoje zobowiązania, swoją determinację i wytyczne w dół, tak aby wszyscy stosowali zasady kaizen. Dotyczy to również pracowników sezonowych oraz firm współpracujących.

Kaizen ma zastosowanie wszędzie, nie tylko na hali produkcyjnej ale również w administracji, biurach konstrukcyjnych, ośrodkach badawczych i działach sprzedaży, czyli przy bezpośrednim kontakcie z klientem.

System Produkcyjny Toyoty – Toyota Production System (TPS)

Unikatowy system japońskich metod zarządzania, który zawiera w sobie również kaizen.

To dlatego moim wyborem od dawna jest Toyota, której samochody należą do najbardziej niezawodnych i to nawet w niemieckich rankingach (na pierwszych miejscach pod względem pewności działania).

Toyota RAV4 srebrny metalik
Toyota RAV4 srebrny metalik

Przykłady zastosowania kaizen

Kaizen – nauka języka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przewiń na górę