Żywienie optymalne dr Jan Kwaśniewski

(aktualizacja 2022-01-02)

Żywienie optymalne wg dr Jana Kwaśniewskiego, czyli wysoko tłuszczowe, nisko węglowodanowe.

Dr Jan Kwaśniewski (1937 – 2019)

Dr Jan Kwaśniewski urodził się w 1937 roku w Polsce. W 1961 ukończył Wojskową Akademię Medyczną w Łodzi ze specjalizacją z medycyny fizykalnej. W 1965 rozpoczął pracę w Sanatorium Wojskowym w Ciechocinku, gdzie był zatrudniony przez wiele lat. Na początku kariery w sanatorium otrzymał polecenie (było to sanatorium wojskowe) zostać dietetykiem i powierzono mu żywienie i dietę pacjentów. Traktował to zadanie poważnie, dokładnie przestudiował temat i w ciągu kilku lat (w 1968 r.) opracował optymalną dietę, która okazała się skuteczna w leczeniu wielu chorób, takich jak zaburzenia autoimmunologiczne, choroby układu krążenia, cukrzyca , choroby układu pokarmowego i otyłość.

Od końca lat 60. dzięki książkom dr Kwaśniewskiego miliony ludzi na całym świecie stosują jego żywienie optymalne.

Idę w kierunku takiego stylu życia jaki prowadzi Celina Chacińska. Od roku 2017 żółtka jajek są na śniadanie. Dlaczego tylko żółtka i to w dużej ilości? Posłuchaj wyjaśnień Celiny.

Śniadanie w Tanzanii

Mieszkam już przez dużą część roku w Tanzanii, od 2020. Tu też stosuję żywienie optymalne. W okresie przejściowym musiałem znaleźć produkty, które są zgodne z zasadami żywienia optymalnego lub nauczyć się je przygotowywać. Co do śniadania to prawie codziennie 5 żółtek jajek (suahili: kiini cha yai), masło od krowy (suahili: siagi) oraz kilka ząbków czosnku (suahili: vitunguu saumu).

Zasady

Taki model odżywiania należy zacząć od razy w pełnym wydaniu, bez żadnych okresów przejściowych.

Masło (tylko od krowy), warzywa w umiarkowanej ilości. Węglowodanów tylko 0,8 g na kg wagi ciała.

1 g białka na 1 kg wagi ciała a jak już przejdziesz do najwartościowszego dla człowieka białka zwierzęcego to zapotrzebowanie spada do 0,5 g na 1 kg wagi ciała.

Bazowa proporcja pomiędzy białkami (B), tłuszczami (T), węglowodanami (W)

B : T : W

1 : 2,5÷3,5 : 0,5

Żywienie optymalne

autor: Jan Kwaśniewski

Podstawy żywienia optymalnego oraz podstawowa książka kucharska optymalnych.

https://wgp.com.pl/ksiazka/Zywienie-optymalne/1

https://www.poczytaj.pl/ksiazka/zywienie-optymalne-jan-kwasniewski,88504

Przeczytałem, posiadam na własność, stosuję to co tam jest opisane. Kolejne fakty łączą się w całość.

Dieta optymalna. Dieta idealna

autorzy: Marek Chyliński, Jan Kwaśniewski

Tu masz bardzo dużo szczegółowych informacji o podstawach naukowych diety optymalnej.

Dieta optymalna. Dieta idealna - okładka książki

Pozycja już niedostępna w księgarniach. Do ściągnięcia w formacie PDF ze światowych zasobów elektronicznych Z-Library:

https://b-ok.africa/book/1295657/a7ad88

Konferencja – Lwów – dr Jan Kwaśniewski


Właściwości odżywcze produktów spożywczych:

http://www.ilewazy.pl/


Zobacz artykuły o zdrowiu.

Żywienie optymalne dr Jan Kwaśniewski

7 komentarzy do “Żywienie optymalne dr Jan Kwaśniewski

  1. Czy taki sposób żywienia ma odbicie w wynikach badań naukowych? Czy są np. wybitni sportowcy stosujący ŻO? Uczeni? Osoby o wybitnych osiągnięciach? Jak dotąd wśród zwolenników diety Kwaśniewskiego znajduję samych emerytów i starsze osoby…

    1. Witaj Stanisławie,
      Badania naukowe zostały przeprowadzone w latach 80-ch XX wieku, nie stwierdzono negatywnego wpływy tego sposobu odżywiania się na zdrowie. Do tej pory tzw. „środowisko naukowe” nie ma odwagi przeprowadzić badań, które by obaliły tą naukę. Może wiedzą coś więcej i nie pchają się na afisz …
      Zapewne są optymalne osoby wybitne, choć biorąc pod uwagę jaką nagonkę zorganizowano na dra Jana Kwaśniewskiego i jego naukę, podkreślam NAUKĘ o żywieniu optymalnym, to nie ujawniają się.
      Jest Stanisław Chęciński, który stosuje i wypowiada się na ten temat, należy do grona „starszych”.
      Masz rację, że jest dużo osób starszych, które stosują tą dietę. Po latach niepowodzeń oraz kieracie medycyny rockefellerowskiej, znalazły rozwiązanie swoich „generowanych” problemów w tym sposobie odżywiania się. Miały ogromną motywację aby walczyć o swoje zdrowie i życie. Pozostali są jeszcze dostatecznie zdrowi i nie przejmują się ani stanem obecnym ani przyszłością (stan obecny generuje stan przyszły). Również większość ludzi stosująca zalecenia (świadomie lub nie) instytucji, które mają pod tym względem „autorytet ??”, nie jest w stanie myśleć i analizować samodzielnie i wynika to w duże mierze z tego co jedzą na co dzień. Koło się zamyka i z nauki dra Jana Kwaśniewskiego skorzystają nieliczni, tworząc swojego rodzaju elitę zdrowia i świadomości. SMUTNE.
      Szukamy ludzi (jak rozumiem publicznych) o wybitnych osiągnięciach, którzy mają odwagę się do tego przyznać. Dla mnie, Ci którzy stosują żywienie optymalne są ludźmi wybitnymi.
      Pozdrawiam

    1. Tak Henry masz rację. Jakość składników ma tu kluczowe znaczenie. Ja osobiście biorę składniki z … targu od FIRMY !!! (gospodarstwa rolnego), z której produktów korzystam już od lat. Warto rozejrzeć się, poszukać i zapoznać się z gospodarstwami w okolicy. Jest coraz więcej np. ekogospodarstw, które produkują „po staremu”. Chleb, jeśli już, to też tylko żytni. Pszenica, jeśli już, to tylko niezmodyfikowana genetyczna: orkisz, płaskurka, samopsza. Też trzeba szukać i samemu dochodzić czy jakość nas zadowala (z punktu widzenia naszej wiedzy).
      Chleb czasami zamawiam w NoveaIDEA, czysto żytni, ziarna mielone w zaprzyjaźnionym młynie:
      https://noveaidea.com/sklep/s,chleb.html?code=G9MT9LA8
      Przyprawy, sól kłodawską też biorę z NoveaIDEA:
      https://noveaidea.com/sklep/s,z-klodawy.html?code=G9MT9LA8
      Smacznego i pozdrawiam 🙂

  2. Hej Małgosiu,
    Zgadzam się z Tobą. Osobiście nie jem wcześniej jak 20 min. po piciu. W trakcie posiłku w żadnym wypadku, w związku z tym unikam też zup. Po posiłku najwcześniej po godzinie ale to zależy od pożywienia. Jeśli długo się trawi np. mięso wieprzowe kilka godzin, to nie piję co najmniej 2 godziny a nawet dłużej.
    Poza tym dobrze jest jeść jednorodne jedzenie, nie mieszać ze sobą np. białek i węglowodanów. Jeśli już jedzenie mieszane (tradycyjne w polskiej kuchni) to zastosować jedzenie sekwencyjne, czyli najpierw to co jest najbardziej płynne i najkrócej się trawi a na koniec to co się trawi najdłużej czyli mięso (białko). Dlatego jeśli już jem zupę, to na początku i najpierw ją „wypijam” a potem zjadam resztę.
    Pozdrawiam 🙂 Smacznego 🙂

  3. Witam serdecznie.
    Mam jedno zastrzeżenie przy tej diecie: popijanie po posiłku. Często widzę herbatę. Dziwi mnie to bo nie wolno pić tuż przed, w trakcie i zaraz po….jedzeniu bo głównie chodzi o nie rozcienczanie soków zoladkowych. Więc co z tym piciem po np śniadaniu w diecie Pana J. Kwaśniewskiego?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Przewiń na górę